Visie op balans

Om in balans te komen is het nodig om zoveel mogelijk kanten van het coach-proces mee te maken. Naast succeservaringen horen daar ook gevoelens van stress, teleurstelling en tegenslag bij. Buiten het vertrouwde en het veilige ligt de uitdaging. Om daar te komen is (zelf)vertrouwen en lef nodig. Voor een effectief coachtraject probeer ik al deze facetten langs te laten komen.

Zo licht als mogelijk; zo diep als nodig

De cliënt, klein of groot, is aangever in dit proces. Ik geloof niet in forceren. Wél in de kracht van coaching om stappen durven te gaan zetten die leiden tot de verbetering of de oplossing waar behoefte aan is.

Marjanne Roodenburg - Kindercoach - Visie - Olifantenpaadjes

Olifantenpaadjes

Dat zijn van die paadjes die ontstaan op plekken waar de gebaande paden niet de meest logische blijken te zijn. Ik vind ze super! Zo’n olifantenpaadje is snel en doelgericht. Daar hou ik van. Een mooie tool die ik hiervoor gebruik is de zogenaamde opvoedopstelling.

Opvoedopstelling

Een opvoedopstelling werkt heel eenvoudig. Je onderzoekt, met mij als begeleider, kort je vraag: waar worstel je mee, wat wil je graag anders? Vervolgens breng je dit thema in beeld. Je kiest voor jezelf en je gezinsleden een poppetje. Deze geef je een plek op tafel. Hierdoor verschijnt het beeld van de dynamiek in je gezin. Je zult versteld staan van de kracht van deze ervaring. Door verschuivingen en zogenaamde helende zinnen ontstaat er een nieuwe dynamiek, die het begin is van de veranderingen waar je naar verlangt. In mijn blogs lees je verhalen uit de praktijk hierover.

Een ander olifantenpaadje dat ik graag bewandel is die van EFT.

Marjanne Roodenburg - Kindercoach - Visie - Emotional Freedom Technics - ETF

EFT staat voor Emotional Freedom Technics.

Aan kinderen leg ik het zo uit: in je lijf kunnen gevoelens van angst, spanning, boosheid en verdriet ‘verstopt’ zitten. Je hebt er niet alijd last van, maar áls het er is, kan het echt heel naar zijn en als een rem werken, terwijl je eigenlijk nieuwe dingen wil leren, vrienden wilt maken of gewoon blij wilt zijn. Door de ‘klop-methode’, dat is namelijk hoe EFT werkt, kloppen we de verstopte emoties uit je lijf. Het gaat eigenlijk heel eenvoudig: ik doe het kloppen voor met 2 vingers , rond mijn ogen, onder mijn neus en op mijn hand. Het kind doet mee en klopt bij zichzelf. Terwijl we kloppen, praten we over datgene wat niet fijn is.

Werkt dit écht??

EFT is een variant op het bekendere EMDR. De wetenschappelijke uitleg is dat opgelopen traumatische ervaringen (ook relatief klein, zoals schrikken van een grote hond of het zien van een plaatje van een horrorclown) zich vastzetten in je lijf. Als er niet genoeg tijd is geweest om de angst volledig ‘uit te voelen’ blijft dit bij je. Elke keer als je iets meemaakt dat hier op lijkt, komt de angst weer terug en kan het gevoel op die manier groter en groter worden.

Bijna elke hulpvraag bestaat voor een deel bestaat uit deze opgehoopte spanning die in het lichaam (nog) geen uitweg gevonden heeft.
Door de spanning op een blijvende manier uit het lichaam te laten verdwijnen, ontstaat er daarna ruimte voor een positieve en oplossingsgerichte aanpak van de hulpvraag.

 

 

En ja, het werkt écht!

Integratief

Ook wel: volledig; geheel; dingen combineren zodat deze elkaar aanvullen of een geheel vormen. Voor mij wil dat zeggen dat ik met een ruime blik naar de cliënt en zijn/haar hulpvraag kijk. Ik ga op zoek naar de samenhang en vebindt deze met elkaar.

Ter illustratie een voorbeeld:

Een verlegen meisje kan moeite hebben met contact leggen (sociaal), zich hierover onzeker (emotie) voelen in de klas en door dit nare gevoel moeite hebben met concentratie. Dit kan haar prestaties beïnvloeden, waardoor zij niet optimaal tot leren komt (cognitie). Als ouders zich hierover zorgen maken en dit onbewust overbrengen op hun dochter kan zij zich op haar beurt weer schuldig gaan voelen (systemisch).

Uitgaande van het bovengenoemde voorbeeld is er van alles mogelijk als we kijken naar de hulpvraag vanuit het meisje. Zij zou kunnen aangeven dat ze last heeft van haar verlegenheid; van haar eenzaamheid in de klas; van haar concentratieprobleem; van haar ‘slechte’ cijfers; van haar bezorgde ouders of van het schuldgevoel richting haar ouders. Het maakt voor het proces niet uit waar de insteek ligt. Vanuit de integratieve visie komen de andere aspecten als vanzelf ook naar voren. Door deze aspecten met elkaar te verbinden is kans op een blijvend positief effect zeer groot!

Een coach kan uitkomst bieden!

Als je er zelf of gezamenlijk als gezin niet uitkomt kan een kindercoach jullie waarschijnlijk helpen. Door te kijken waardoor een probleem is ontstaan kan een coach helpen om de juiste oplossing te vinden. En jullie ondersteunen om hiermee aan de slag te gaan. Coaching is maatwerk er zijn dus geen vaste methodes en oplossingen.